Fibromyalgie en andere lichaamspijnen

Wat is Fibromyalgie?

Fibromyalgie (FM) betekent letterlijk: pijn in bindweefsel en spieren. Fibromyalgie wordt ook wel weke delen reuma genoemd. Het komt voor bij ongeveer twee op de honderd volwassenen, vooral bij vrouwen.

Fibromyalgie is een chronisch pijnsyndroom bestaande uit algemene spierpijn en spierstijfheid gepaard gaande met (soms extreme) vermoeidheid, slaapstoornissen, hoofdpijnen, angsten, depressies, allergieën, concentratie- en geheugenstoornissen, temperatuurverhogingen en darmklachten. Deze aandoening komt met name voor bij vrouwen in de leeftijdscategorie van 20 tot 60 jaar

Mogelijke oorzaken

De meeste deskundigen op dit gebied zijn van mening dat fibromyalgie door meerdere factoren wordt bepaald. Zo kan bijvoorbeeld een darminfectie aanleiding geven tot voedselovergevoeligheid en een verzwakking van het immuunsysteem. De verzwakking van het immuunsysteem leidt dan weer tot een grotere gevoeligheid voor infecties. Schimmelinfecties, met name de Candida Albicans schimmelinfecties komen erg veel voor bij fibromyalgiepatiënten.

Het prikkelbare darmsyndroom (spastische darm) is ook een bekend en veel voorkomend verschijnsel. Ook komt reuma vaak in het voorgeslacht voor. Vaak blijkt dat een merendeel van de fibromyalgiepatiënten last hebben van virale belastingen. Veel voorkomende virussen zijn het pfeiffervirus en het herpesvirus. Vaak zijn het "oude" virussen die nog steeds aanwezig zijn in het lichaam maar niet meer traceerbaar middels regulier bloedonderzoek

Veel voorkomend  zijn ook bacteriële belastingen waaronder de tekenbeetbesmetting of te wel ziekte van lyme. Veel fibromyalgiepatiënten lopen, vaak zonder dat ze dit zelf weten, rond met een tekenbeetbesmetting.

Fibromyalgie komt ook meer voor bij mensen met bepaalde eigenschappen.

Meer en meer deskundigen veronderstellen dat fibromyalgie mede ontstaat door toxische overbelasting en verzuring. Als de lever niet meer in staat is

zijn gifstoffen te verwijderen, worden deze opgeslagen in de spiervezels en het bindweefsel, wat voor de fibromyalgiepatiënt veel klachten kan veroorzaken.

Veel voorkomende specifieke symptomen/klachten zijn:

Spierpijnen in het hele lichaam, ochtendstijfheid, vermoeidheid, gevoel niet goed geslapen te hebben, prikkelbare / spastische darm, hoofdpijn die lijkt op migraine, duizeligheid, concentratiestoornissen, vergeetachtigheid, stemmingswisselingen, tintelend gevoel, verhoogd koudegevoel (gedeeltelijk paars verkleuren van handen en voeten)

Daarnaast kunnen er nog andere symptomen/klachten aanwezig zijn, zoals gewrichtspijnen, depressiviteit, allergische reacties, veelvuldige diarree maar ook verstopping, moeilijke ontlasting, gezwollen blaas, pijnlijke menstruatie, zichtbaar gezwollen handen, voeten en gezicht, gevoel van gezwollen handen, misselijk gevoel, zwakke aandrang, onregelmatige hartkloppingen, gevoel van kriebelen, prikkelen of doofheid in de handen, verhoogde lichaamstemperatuur, rugpijn, verminderd libido, hoorproblemen/ruisen/fluiten in de oren, droge slijmvliezen van de ogen en de mond, droge slijmvliezen in de vagina, krampachtige pijn in het onderlijf, angst- en paniekgevoelens, vluchtig uitvallen van het gezichtsvermogen, ontsteking van het keelslijmvlies, problemen met de luchtwegen, hoestprikkels, haaruitval, pijngevoel, soms al bij aanraking van de huid, meer gevoeligheid voor geruis, luider horen van geruis, voortdurende pijnlijke drang tot stoelgang of urineren, weers gevoeligheid, moeilijker urineren met meer weerstand, meer zweetafscheiding, in combinatie met een penetrante geur, branderig gevoel van de huid, bijv. bij de wangen (richting oren), druk en benauwdheid op het hart, eczeem/huiduitslag, heesheid, algemene allergieën, tremor (trillen van de handen), waterophopingen, met name 's ochtends in gezicht en handen, hevig kriebelen in de benen, toename van gewicht overdag tot 2 kg (dit verdwijnt 's nachts)

Pijn.

Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam om de hersenen te laten weten dat er iets mis is. Het is een natuurlijk beschermings-mechanisme. Door de pijn weg te nemen of te onderdrukken wordt dus niet altijd de oorzaak weggenomen, laat staan dat de patiënt genezen is. Daarom is onderzoek naar de oorzaak altijd nodig. Vanouds speelt acupunctuur een belangrijke rol bij het behandelen van chronische én acute pijnklachten.

Het aanprikken van acupunctuurpunten laat de energie weer in beweging komen. Bovendien bevordert de behandeling de aanmaak van lichaamseigen pijnstillers (endorfinen).

Laatst aangepast (maandag, 12 december 2011 11:08)