hoofdpijn

Hoofdpijn is een vaak voorkomende klacht; je kunt er veel last van hebben. Sommige mensen hebben zoveel klachten, dat ze lijden aan slapeloosheid of zich ziek moeten melden. Maar ook als u in mindere mate maar toch regelmatig last heeft van hoofdpijn, kan acupunctuur leiden tot vermindering van de klachten of deze zelfs compleet verhelpen.

Elke hoofdpijn is anders.

Hoofdpijn uit zich in pijn aan het voorhoofd, achter de ogen, boven in het hoofd, aan de zijkant of aan de schedelrand. De hoofdpijn kan altijd op dezelfde plaats optreden, of zich van de ene plek naar de andere verplaatsen. Ook de soort pijn is bij iedereen verschillend. Er zijn veel soorten hoofdpijn. De meest voorkomende vormen die de acupuncturist behandelt zijn spanningshoofdpijn en migraine.

Spierspanningshoofdpijn en migraine

De acupuncturist behandelt met name hoofdpijn die het gevolg is van (spier)spanningen en hoofdpijn die herhaaldelijk optreedt, de beruchte migraine. Beide soorten kunnen het gevolg zijn van morele druk, vermoeidheid of geestelijke overspannenheid.

Bij spierspanningshoofdpijn zijn de spieren van de schouders en de nek gespannen. Dit is vaak een zeurende pijn die een paar dagen tot enkele weken kan aanhouden.

Bij migraine treedt meestal een eenzijdige, bonkende en/of stekende hoofdpijn op die enkele uren tot enkele dagen kan aanhouden. Een aanval van migraine leidt vaak tot misselijkheid; soms tot overgeven toe. Normaal functioneren is dan praktisch onmogelijk geworden.

Laatst aangepast (zondag, 11 december 2011 19:57)