ontstekingen aan de dikke en dunne darm

Darmklachten

Ongeveer één op de vijf mensen heeft wel eens ‘functionele darmklachten’. Dit zijn darmklachten die het leven behoorlijk kunnen ontregelen, maar waarvoor geen medische oorzaak bekend is. Acupunctuur blijkt in de meeste gevallen een goed antwoord te hebben op deze vervelende aandoening.Symptomen van een prikkelbare darm (IBS).Een opgeblazen gevoel en diarree, al dan niet afgewisseld met obstipatie, zijn duidelijke symptomen van een prikkelbare darm. Buikborrelingen en winderigheid zijn ook typisch voor het prikkelbare-darmsyndroom. De klachten verergeren vaak in periodes van stress en nervositeit of door bepaalde etenswaren. Functionele darmklachten blijken bij uitstek geschikt te zijn om met acupunctuur te worden behandeld.Er is bij een prikkelbare darm vaak sprake van een plaatselijke stagnering van energie. De acupuncturist zal proberen deze verstoring op te heffen en de doorstroming van energiete bevorderen. Hierdoor wordt het genezingsproces vaak al snel op gang gebracht.

Darmontstekingen

Ook zijn chronische aandoeningen als Collitis ulcerosa en Ziekte van Crohn goed behandelbaar met acupunctuur. De ontstekingsactiviteit en de pijn verminderen direct na behandeling. Op de lange duur kunnen we met een paar behandelingen per jaar de situatie goed onder controle houden, waardoor minder (ontstekingsremmende) medicijnen gebruikt hoeven worden.

.

Laatst aangepast (zondag, 11 december 2011 23:02)