2. Acupunctuur helpt tegen bekkenpijn

Zwangere vrouwen met last van hun bekken, hebben baat bij acupunctuur. Dat blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in het British Medical Journal. Onderzoekers van het Sahlgrenska academisch ziekenhuis in Göteborg onderzochten 386 zwangeren met bekkenklachten. Zij werden gedurende zes weken volgens de standaarden behandeld, met extra acupunctuur, of met stabiliserende oefeningen. Na zes weken bleek de groep die acupunctuur kreeg, het minste pijn meer te hebben, gevolgd door de groep die oefeningen kreeg voorgeschreven.

Volgens de onderzoekers is acupunctuur effectiever tegen pijn dan de gebruikelijke oefeningen of bekkenband. Een combinatie van fysiotherapie en acupunctuur is volgens hen ideaal.

Bron: FysioForum 24/03/2005.

Acupunctuur bij zwangerschapspijn

''Acupunctuur probaat middel tegen zwangerschapspijn''

Zwangere vrouwen die last hebben van bekkeninstabiliteit, hebben baat bij acupunctuur. Dat blijkt uit een wetenschappelijke studie door het Gothenburg’s Institute.

Ideaal
De onderzoekers beweren dat acupunctuur zelfs een effectiever alternatief is dan de gebruikelijke oefeningen of bekkenband bij pijn in de onderrug. Een combinatie van fysiotherapie en acupunctuur is ideaal. Ook vinden zij dat medici meer open moeten staan voor acupunctuurbehandelingen. Pijn in de omgeving van het bekken en of onderrug is niet zeldzaam: ongeveer de helft van alle zwangere vrouwen heeft last van bekkenpijn of lage rugpijn.

Aan het onderzoek deden 386 vrouwen met bekkeninstabiliteit mee. De vrouwen werden in drie groepen verdeeld met ieder een eigen therapie. Na zes weken bleek de groep die acupunctuur kreeg, het minste pijn meer te hebben, gevolgd door de groep die oefeningen kreeg voorgeschreven.
Voorzitter van de Britse artsenvereniging, dokter Graham Archard, zegt dat 60 procent van de artsen wel eens gebruik maakt van alternatieve therapieën. “Acupunctuur tijdens de zwangerschap is zeer aannemelijk. Veel pijnstillers mogen niet worden gebruikt gedurende de zwangerschap, omdat ze schadelijk kunnen zijn voor het kind. Met acupunctuur maakt het lichaam natuurlijke pijnstillers aan.”

Banden
Het bekken bestaat uit drie delen: twee darmbeenderen, met daartussen in het heiligbeen geklemd. De drie delen worden zijn door middel van gewrichten (vergelijkbaar met de knie) aan elkaar geschakeld. Banden houden de delen bij elkaar.
Bij bekkeninstabiliteit ontstaat er een verzwakking of beschadiging van de banden, waardoor de bekkengewrichten stabiliseren. Dit kan gebeuren tijdens een zwangerschap of bevalling, als de spieren niet sterk genoeg zijn om de rug en het bekken van stevigheid te bieden.
Soms ontstaan de pijnklachten pas een paar dagen of een paar weken na de bevalling.

De onderzoekers zeggen dat nog nooit eerder wetenschappelijk is aangetoond dat acupunctuur werkt bij zwangere vrouwen met bekkeninstabiliteit. Een belangrijke uitkomst, concluderen de onderzoekers in de online uitgave van de British Medical Journal.

Bron: British Medical Journal 2005;330:761 (2 April),
doi:10.1136/bmj.38397.507014.E0 (published 18 March 2005)

Laatst aangepast (maandag, 19 december 2011 18:06)